lördag 26 april 2008

Grishämtning

Igår efter jobbet var jag om på apoteket och hämtade piller till katten. Hon har varit utan i 1 vecka men förhoppningsvis så har jag inte otur att det blir fler katter. När jag var klar där så stampade jag ner gasen och for hemmåt för jag och Mette skulle till Älvsbyn och hämta grisarna. På 18 minuter var jag i byn. Tur jag hade v70n med toyotan hade jag nog inte kört så fort.
När jag kom hem så for Staffan till Ulf och hämtade hästfinkan som vi skulle låna av han för grishämtningen. Jag stannade hemma då och gav hundarna mat och plockade äggen hos hönsen. Sen satt jag och väntade in Mette. Från början skulle Staffan med också och hämta grisarna. Men när vi satt och väntade på Mette så kom han på jag stannar hemma med Kita det där klarar ni på två, jag tror nog du får stanna hemma utan Kita sa jag för inte vill hon stanna hemma när jag kommit från jobbet sa jag. Jodå bara Mette kan backa sa jag för jag kan inte backa med finkan. När Mette kom så frågade han om hon kunde backa men hon var lika okunnig på det området som jag. Vi for när jag gick till dörren så var Kita till dörren samtidigt, så hon följde med på grishämtningen.
Då vi kom till Boden var vi in på Max och åt 1 skrovmål för ingen av oss hade hunnit äta eftersom vi for direkt efter jobbet. Det var faktiskt lätt att hitta dit grisarna var. Jag stannade uppe på vägen och tittade ner på gården. Nej sa jag hoppas det inte är här för här måste man backa från vägen ner på gården tror jag. Gå ner och kolla om vi är rätt sa jag för det var en karl ute på gården. Mette och karln kom och gick mot vägen så jag fattade att vi var rätt. Han backade ner finkan åt oss tur var det. Dom skulle sälja iväg alla stora djur för både han och hans kvinna hade börjat få mycket värk i axlar och armar. När vi kom ner på hans gård så stod det en ursnygg arbets nording där i en hage. Då skämtade jag med Mette och sa den tar vi med i det andra facket i transporten. Hon skrattade då. Han var också till salu. Men det var ett krux han var hingst, 5 år, inte inkörd och lite hanterad men han var fruktansvärt snäl sa karln. Men det var nog ett säljknep tror ju jag. Inte tror jag att hästen hade varit så speciellt lugn när man satt på han sele. Han hade grisarna vi skulle ha i sin finka. Han sa åt mig att kommer du och håller i dörren så skall jag försöka bära över dem till eran finka. Han gick några ronder med första grisen innan han hade fast den. Sen fick han tag i bakbenen och drog ut den. Då sa han att kan du ta de andra benen och det var bara att göra det, men vilken jädra ondkorv till gris. Den skrek som ett tok och högg mot benen och skulle bitas. Men vi fick in den i transporten. Då sa jag åt Mette du tar den andra. Hon hade tur hon fick den lugnare. Vid 22 tiden kom vi till Niemisel på kvällen. Tur att jag är ledig idag jag hade aldrig orkat upp till jobbet. Men Mette den stackaren skulle iväg till lagården nu på morron. Det gick ganska bra att få ut grisarna hos henne. Men inte hade de grisarna sett mycket folk för herregud hur de lät när man kom i närheten. Tur att de skall vara hos Mette och inte hos oss. Efter igår så kontanterade jag att jag skall nog hålla mig till hundar max fortsätta med hönsen. De är nog de enda lagårsdjur jag skall ha.
Men vi fick hem grisarna till slut. Nu skall de bara gödas till hösten också skall de slaktas och hamna i våra frysboxar då. Nu väntar jag bara på att jag skall få durscha sen skall jag ge mig iväg ut med hundarna för vi har fortfarande toppenväder här.

Inga kommentarer:

Mls hund

Handlar om mig, mina hundar + annat smått och gott.
Jag vet det är in många här och läser, ni får gärna skriva en hälsning när ni ändå är in här.